ARCHIEF

ARCHIEF VVGJ EN HISTORISCHE COLLECTIE GGJ
ARCHIEF VVGJ

HERDENKEN en VIEREN    4 en 5 Mei 2019

Herdenking Grebbeberg 4 mei 2019.
Op zaterdag 4 mei werden op tal van plaatsen de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog herdacht en zij die op een missie waar dan ook ter wereld zijn gesneuveld. Zo ook op de Grebbeberg te Rhenen.
Om 19.10 uur liepen de genodigden, waaronder o.m. prof. Mr. Pieter van Vollenhoven, H.K.H. Prinses Margriet, De Plaatsvervangend Commandant Landstrijdkrachten generaal-majoor C.J. Matthijssen en de burgemeester van Rhenen van vertrekpunt Hotel ’t Paviljoen in een indrukwekkende stille tocht naar het Ereveld. Klokgelui klonk op de achtergrond.
De Fanfare Bereden Wapens en een koor kinderen zorgde voor de muziek en gezang tijdens deze bijeenkomst. De overdenking werd uitgesproken door Majoor Drs. Ds. Gerard van Driesten en de kinderen droegen weer een aantal mooie gedichten voor. De nadruk ligt altijd op Vrijheid en dat dit voor veel mensen zeker niet vanzelfsprekend is, dus daar moeten we voor vechten en vooral blijven herdenken, maar wat mij het meeste is bij gebleven zijn de laatste woorden van het laatste meisje , HOU JE FATSOEN !! Hoe simpel kan het eigenlijk zijn.
Precies om 19.59 uur werd de Taptoe infanterie ingezet waarna 2 minuten stilte neerdaalden op de aanwezigen. Een best heel koude avond daar op die mooie stille plek in het bos en voor iedereen een moment van overdenking aan iemand die waar dan ook ter wereld is gesneuveld voor onze Vrijheid en laten we die vooral koesteren.
De twee minuten stilte werden gevolgd door twee coupletten van ons Wilhelmus. Hierna volgden de kranslegging, allereerst door generaal-majoor C.J. Matthijssen, gevolgd door kransen vanuit verschillende belanghebbenden. Onze Regimentscommandant de Luitenant-kolonel Marcel de Beus legde een krans samen met de Generaal bd. Rein van Vels namens Regiment, de Stichting Handhaving Traditie en Vereniging Veteranen Grenadiers en Jagers.
Na de kranslegging volgde de traditionele gang over het Ereveld met gevallen militairen niet alleen van de meidagen 1940 maar ook van bevrijdingsacties in 1944 en 1945.
De Vereniging Veteranen Grenadiers en Jagers was o.m. vertegenwoordigd door de voorzitter Lkol. O. Lagas met echtgenote en zoon , Bart en Jos van Doornspeek , Denis Plinsinga, de heren Sandor en Sijmen Schouten, Gen.bd. Rein van Vels en verder afgevaardigden van het Museum ,de Stichting Handhaving Traditie, Regimentsraad en uiteraard de Regiments Commandant Lkol. M. de Beus.

FOTO'S VAN HET DETACHEMENT WAGENINGEN 5 MEI 2019

Nationale Herdenking Capitulaties 1945 op 5 Mei in Wageningen.

Ieder jaar worden wij als Vereniging Veteranen Grenadiers en Jagers ook uitgenodigd om de plechtigheid in Wageningen bij te wonen.
Het Bevrijdingsevenement Wageningen 2019 wordt georganiseerd door het Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945, kort Wageningen45. De missie is het aanbieden van een platform voor Vrede en Vrijheid en heeft ten doel het herdenken van de capitulaties, het vieren van de verkregen vrijheid en aandacht te vragen voor de wereldwijde vraagstukken van Vrede, Vrijheid en Veiligheid vanuit Wageningen, Stad der Bevrijding.
De bevrijdingsceremonie begint altijd op 4 mei om 23.15 uur met het aansteken van het Bevrijdingsvuur, verder is er ’s middags een herdenkingsbijeenkomst in de Johannes de Doperkerk en aansluitend het Bevrijdingsdefilè.
Dit werd bijgewoond door o.a. de minister van Defensie mevrouw Ank Bijleveld. Ook zij had in haar toespraak de woorden Vrijheid moet je koesteren en is niet vanzelfsprekend, daar moeten we met elkaar aan werken.
Vervolgens werd het defilé afgenomen en liepen talloze veteranen voorbij vanuit de WO II maar ook veteranen van Jonge Missies. De oude mannen die de afstand niet meer konden lopen werden vervoerd in de oude legervoertuigen uit deze tijd.
Het was dit jaar een koude dag en gelukkig bleef het op wat kleine buitjes voorafgaande aan het defilè wel droog.
Trots dat de VVGJ weer met een detachement van 20 personen heeft meegelopen, wat, hoe kan het ook anders, er keurig en strak uitzag en zich trots en met respect heeft gepresenteerd in Wageningen. Goed en trots dat wij als VVGJ weer een bijdrage hebben mogen leveren aan deze 2 prachtige en waardevolle herdenkingen. Blij dat wij hier in Nederland de doden hebben kunnen HERDENKEN en de VRIJHEID hebben mogen vieren zonder nare aanslagen.
Mijn boodschap aan iedereen is dan ook laten we de Vrijheid koesteren en werken aan een betere wereld, want Vrijheid begint immers bij jezelf om van daaruit door te geven aan alle anderen om je heen, simpel gezegd

HOU JE FATSOEN !!

Jos van Doornspeek
Secretariaat Vereniging Veteranen Grenadiers en Jagers